Universiteitstoelating in die nuwe Suid-Afrika: ideologiese en statistiese oorwegings

Loading...
Thumbnail Image
Date
1999
Authors
Huysamen, Gert
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
University of the Free State
Abstract
English: This article discusses the misconceptions which can arise when statistically distinguishable groups with diverse school backgrounds compete for admission to tertiary academic institutions. It is recommended that separate correlations (between predictor and criterion) and separate regression equations (for predicting the criterion in terms of the predictor) be determined for such groups. If this is done, it becomes clear that the lower mean matriculation and/or aptitude test scores of one group are not necessarily prejudicial to its members and that simply no statements can be made about the biasedness or unbiasedness of the predictor on the basis of group differences in the above correlation. Ideological objections to the computation of separate statistical indices and equations for different demographic groups are discussed and regarded as inconsistent.
Afrikaans: Hierdie artikel bespreek wanbegrippe wat ontstaan wanneer statisties onderskeibare groepe met ongelyke skoolagtergronde om toelating tot tersiêr-opvoedkundige inrigtings meeding. Daar word aanbeveel dat afsonderlike korrelasies (tussen voorspeller en kriterium) en afsonderlike regressievergelykings (om die kriterium op grond van 'n voorspeller te voorspel) vir sodanige groepe bepaal word. Indien die gedoen word, blyk dit dat die laer gemiddelde matriek- en/of aanlegtoetstellings van een groep nie noodwendig tot die nadeel van sy lede hoef te strek nie, en dat daar nie op grand van groepverskille in die genoemde korrelasie alleen uitsprake oor die sydigheid al dan nie van voorspellers gemaak kan word nie. Ideologiese besware teen die berekening van afsonderlike statistiese indekse of vergelykings (formules) vir verskillende demografiese groepe word behandel en as inkonsekwent beskou.
Description
Keywords
University admissions, South Africa
Citation
Huysamen, G. (1999). Universiteitstoelating in die nuwe Suid-Afrika: ideologiese en statistiese oorwegings. Acta Academica, 31(1), 99-117.