The provision of continuing professional development in the natural sciences at the Universityof Stellenbosch
Abstract
English: Continuing professional development (CPD) gains relevance and prominence in a global
society characterised by constant change and a consumer-driven market economy.
Competence, accountability, professionalism and lifelong learning are concepts currently
requiring professionals to improve their expertise continuously. This article reports
on the providers and the provision of CPD within a particular professional field, namely
the natural sciences in higher education. The findings are based on the literature and
a qualitative study conducted in the Faculty of Science at the University of Stellenbosch,
South Africa. This mapping of the provision of CPD will provide an insight into current
practice within the field, which could assist in determining future initiatives. Afrikaans: Voortgesette professionele ontwikkeling (VPO) verkry relevansie en prominensie in ’n
wêreldgemeenskap wat gekenmerk word deur konstante verandering en ’n verbruikersgedrewe
markgerigte ekonomie. Bevoegdheid, toerekenbaarheid, professionalisme en
lewenslange leer is konsepte wat tans professionele persone lei tot die voortdurende verbetering
van hul kundigheid. Die navorsing binne hierdie artikel rapporteer oor die
verskaffers en die verskaffing van VPO binne ‘n spesifieke professionele veld, naamlik
die natuurwetenskappe in hoëronderwys. Die bevindinge is gebaseer op literatuur en
’n kwalitatiewe studie wat in die Fakulteit Natuurwetenskappe aan die Universiteit
van Stellenbosch, Suid-Afrika onderneem is. Kartering van die verskaffing van VPO
sal insig bied in die huidige praktyk daarvan binne hierdie veld en sal sodoende help
om inisiatiewe vir die toekoms te bepaal.