Focus groups in research: information gathering or real in-depth value?

Loading...
Thumbnail Image
Date
2009
Authors
Loots, Ansie
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
University of the Free State
Abstract
English: This article aims to highlight the value of real in-depth inquiry against the often uninformed use by novice researchers. Focus groups are frequently regarded as a more economical way of gaining the individual opinions of the eight to twelve members of the group. An in-depth focus group clarifies underlying issues in a group or organisation, such as power dynamics, interrelationships, alliances and consensus. The approach to focus groups whereby the researcher can glean deeper information and understanding about the values and power relationships underpinning all inter-group communications, is discussed, emphasising that it is neither “easy” nor “cheap”. The skill and knowledge of the facilitator or researcher in this regard is paramount.
Afrikaans: Die doel van hierdie artikel is om die soeklig te plaas op die waarde van indiepteondersoek teenoor die dikwels oningeligte gebruik van fokusgroepe in navorsing. Fokusgroepe word dikwels gesien as ’n ekonomiese manier om individuele inligting van die agt tot twaalf deelnemers te bekom. Die indiepte-fokusgroep werp lig op die onderliggende kwessies in ’n groep of organisasie, soos onder andere magsdinamiek, interverhoudinge, samewerking en konsensus. Die benadering wat gevolg word in die afneem van ’n fokusgroep waar ’n navorser die dieper inligting en begrip oor die waardes en magsverhoudinge wat alle intergroepverhouding onderlê bekom, verskil hemelsbreed van die insameling van slegs inhoud, en dit word onderstreep dat die fokusgroep nie noodwendig maklik of goedkoop is nie. Die vaardigheid en kennis van die fasiliteerder of navorser is in hierdie verband van die uiterste belang.
Description
Keywords
Novice researchers, Focus groups, In-depth inquiry
Citation
Loots, A. (2009). Focus groups in research: information gathering or real in-depth value? Acta Academica, 41(1), 164-182.