21

IN SEARCH OF THE DAILY SUN'S RECIPE FOR SUCCESS
Communitas
ISSN 1023-0556

2006 11: 21 - 35
J.D. Froneman*

ABSTRACT

One of the most significant media events of the past decade has been the founding of
the Daily Sun, a tabloid aimed at the low-income black market. This newspaper has
become the nation's best-selling daily within a year. Through a qualitative analysis of
the newspaper, it was found that it concentrates on soccer, sex, horror, personal
tragedies and traditional African beliefs (including witchcraft). However, the Daily Sun
is not a tabloid in the British Sun tradition: it does not publish pin-up pictures of girls
or celebrity scandals. It also carries substantial news and columns which can be
described as self-help or “developmental”. The Daily Sun has thus, to some extent,
adapted the tabloid genre, which in the past has been equated with one-dimensional
scandal journalism. It is argued that although aspects of the Daily Sun may not live up
to the ethical expectations of traditional Western journalism, its success in reaching a
new market of readers who did not read a newspaper previously must be acknowledged.
As such it has created a new public sphere where a section of the population has found
a place where some exchange of information and views can take place.

* Professor Johannes Froneman lectures in the School of Communication Studies at the
North-West University in Potchefstroom.



22

INTRODUCTION

In the years prior to 1990, South Africa’s media landscape was to a large extent
determined by the constraints and needs of the old order locked in an ideological
conflict (cf. Hachten & Giffard 1884; Tomaselli, Tomaselli & Muller 1987; Burns
1990; Beukes 1992; Grogan & Barker 1993). This also inhibited what South Africans
thought possible and necessary media-wise. Post-apartheid changes, more specifically
those dictated by economic imperatives and the ANC government-driven
transformation of the media, have subsequently resulted in sweeping changes to
ownership and editorial composition (cf. Berger 2001; Teer-Tomaselli & Tomaselli
2001; Froneman 1995; Froneman 1997; Froneman 2006). While the jury is still out on
the question of content changes, any cursory glance through most papers reveal any
number of changes. Market forces also came to the fore much stronger, as was the case
world-wide, resulting in some “dumbing-down” in order to attract readers, viewers and
listeners in an increasingly competitive industry.

One of the most significant recent events in South Africa’s media industry has been the
founding of the Daily Sun, a daily tabloid aimed at the lower-income (LSM4-6) black
market (cf. Moodie 2005). This newspaper has — with its innovative diet of home-
brewed populism and developmental material — become the nation’s best-selling daily
within a year and has shot up to a circulation approaching 500 000. In the process it has
eschewed traditional news agendas and arguably redefined the genre of tabloid
journalism. It has certainly given the South African media landscape an added African
flavour.

While much have been written about the new wave of tabloid journalism in South
Africa, it has been overshadowed by ethical, professional and commercial arguments
(cf. Coetzee 2004; Davis 2004; Malan 2004; Sarie 2004; Beeld 2005; Du Plessis 2005;
Shevel 2005; Van der Westhuizen 2005; Moodie 2005; Froneman 2005). This has
contributed to some understanding of tabloid journalism, but has shed little light on the
content and editorial feel of the big success story, the Daily Sun.

To get more insight into the Daily Sun’s recipe for success, the following contextual and
content-specific questions are addressed in this article: First, what media trends
prevailed in pre-democratic South Africa? As this was the context from which the Daily
Sun emerged, it is important to briefly explore. Second, what convinced the publishers
to start a new chapter in South Africa’s newspaper market? A clear-cut answer may be
difficult to find, but we could find some pointers. Third, what are the general
characteristics of “tabloid” newspapers? This forms the theoretical framework for the
attempt to answer the main research question: what are the unique ingredients of the
Daily Sun? In answering the latter question, we could get more insight into the
innovative, sometimes provocative but commercially very successful journalism of
publisher Deon du Plessis and his team.

MEDIA TRENDS IN PRE-DEMOCRATIC SOUTH AFRICA

Prior to the first fully democratic elections in 1994, South Africa was a conflict-ridden
country. This was particularly so in the two decades prior to the unbanning of the ANC
and its leaders in 1990 (cf. Giliomee 2003:578-625). The media landscape reflected the



23

nature of this divided, authoritarian society: ownership and control lay predominantly
with the state (broadcast media) and four white-controlled groups (print media);
editorial leadership rested, with few exceptions, with white males; and the content
reflected, to a significant extent, apartheid structures and patterns, even though many
of the white-owned media were very critical of the apartheid regime (cf. Tomaselli,
Tomaselli & Muller 1987; Louw 1993).

An important exception was the so-called alternative press, which was non-commercial
and activist by nature. Although these publications pushed the boundaries of what was
possible in terms of strict media laws and regulations, the media in general had no
choice but to exercise self-censorship and tread a very fine line (cf. Tyson 1993). This
was reflected, inter alia, in the small, front-page plugs employed by many English-
language newspapers stating that the content of the publication was restricted in terms
of the emergency regulations and other laws (cf. Grogan & Barker 1993:229-248;
Diederichs & De Beer 1989:104-105).

These restrictions specifically inhibited reporting and comment on the conflict which
beset the country. On 2 February 1990 the then state president, EW. de Klerk, lifted the
emergency regulations. Although many laws stayed on the statute book for some time
(and some even up to this day), the mist lifted overnight and a climate of freedom of
speech emerged. This opened the door to free political debate and a general free-for-all
media situation. Sex magazines that were banned up till then flooded the market and
the political alternative press soon disappeared (cf. Diederichs & De Beer 1989:132-
133). A new era had dawned with new challenges and possibilities, but not without a
new set of ideological rules and government-enforced objectives. This, however, placed
no limitation on media companies to explore new markets with a single-minded profit-
driven motif. However, initially only one media house grasped the potential of a new,
populist daily aimed at the working-class black population who had particular needs but
no media champion.

A NEW MARKET FOR TABLOID JOURNALISM?

South Africa does not have a strong history of populist newspapers bent on exclusively
publishing trivial, sensational news — yellow-press newspapers which could be called,
for want of a better term, tabloids. Certainly there have been racy, down-market
weeklies through the years, e.g. Post/Weekendpost, a paper aimed at the Indian
population and still going strong after 50 years. Its present editor, Brijlall Ramguthee
(2006), describes its early days as follows:

Back in the mid-fifties, Post was launched as a racy read, spiced with a great deal
of sex, soccer, and robust news reports that left very little to the imagination. The
Immorality Act, particularly, with its ‘cop-in-the-boot’ stories which revealed
explicit evidence of the forbidden love-across-the-colour-line shenanigans of whites
and blacks (Indians included) was given top priority. And the tabloid sold like the
proverbial ‘hot bhajia’, an Indian delicacy.



24

At the same time the Post was founded, the Afrikaans weekly Landstem (later
incorporated into Dagbreek) found a niche as a populist paper (in broadsheet format),
while the Bantu World found a populist market in the townships of the 1950s, although
not quite in the Daily Sun’s mould (Thale 2002; Harber 2006). In all instances the
papers had a narrow, ethnically defined market, supporting the view that scandals tend
not to travel well over cultural barriers (Thomlinson 1997:71).

The country’s dominant Sunday papers (e.g. the Sunday Times and Rapport) include
tabloid-style reporting in every issue, although they offer a mixed bag of more serious
journalism as well to cater for a very diverse readership (Naudé & Froneman 2002), but
the success of the tabloid-style Sunday Sun was important. It was not entirely
groundbreaking, but its editor, Phalane Motale, has claimed with some justification that
the Sunday Sun was the mother of the new-generation tabloids (Berger 2005).

But the country had never seen a tabloid-style daily. This changed when Naspers
(through its subsidiary Media24) launched the Daily Sun on 1 July 2002, eleven months
after the successful launch of its tabloid stable mate, the Sunday Sun. The driving force
behind both papers, Deon du Plessis, claims that they (the publishers) were innovative
in the sense that they

caught the right time (to launch the Daily Sun), when people were less political. We
sensed that the market had moved on and we were talking to the sons and daughters
of the revolution in a sense. They were off the barricades and into improving their
lives (Barron 2004).

Elsewhere Du Plessis argued: “Previously nobody cared much for this section of the
market.” (Media24 News, April 2004) So perhaps it was a newly evolved market or
simply one waiting to be exploited.

A sunny, non-political approach was espoused right from the first issue of the Daily
Sun. In an editorial the paper stated: “Like you, we are optimistic... Our newspaper is
bright, optimistic, cheerful and positive” (Daily Sun, 1 July 2002). In an editorial on its
third birthday, the Sunday Sun elaborated on this, predicating its views on the fact that
the Sunday Sun, Daily Sun and the new Afrikaans weekly tabloid, Son, all have “an
unmistakable tabloid attitude” (Sunday Sun, 1 August 2004). Hereby the Sunday Sun
correctly implied that tabloid journalism was more about “attitude” than the A3 format.
After all, many serious newspapers world-wide have for years been published in A3 or
“tabloid” format; many more are changing to smaller (compact) formats at the moment
(Whelan 2005).

The journalistic objective was thus to reach a new market of working people, readers
whose interests had purportedly not been served in the past, by offering something
different.

The Daily Sun and other tabloids have become an important segment. While there was
some debate, e.g. at the annual general meeting of the South African National Editors’
Forum (Sanef), about the place of tabloids, a media release by Sanef described the



25

tabloids as “a vibrant element of the changing media landscape” (Berger 2005). The
market had spoken, although not all journalists were convinced

TABLOID JOURNALISM: A UNIVERSAL BUT DIVERSE PHENOMENON
Much is written about tabloid journalism, but there is some diversity in opinion on what
it entails. To place the discussion of the Daily Sun within some journalistic context, a
few general remarks are offered followed by some features drawn from mostly British
tabloid newspapers. This will demarcate the field to some extent, but also emphasise
the fact that not all tabloids are the same, as alluded to by the Daily Sun’s publisher
when he referred to a few specific differences between his paper and the British Sun
(Barron 2004).

Tabloids clearly do not refer to all newspapers published in tabloid format (A3); it
refers to journalism with a populist, i.e. broad or mass appeal, published mostly in A3
(or similar) or magazine format. This form of journalism is commercial to the extreme
and “often overemphasizes immediate-reward types of information in order to sell”
(Hiebert, Ungurait & Bohn 1991:417). They add:

Crime and violence almost always outweigh and outdraw stories of good deed,
constructive action, peaceful progress, and orderly dissent. The aberrations of
society — the odd, the unusual, the unique — are more often the subject of news
than the normal events. Tabloid journalism lends itself to this kind of selectivity.

One can argue that most journalism tends to focus on the unusual, but tabloid
journalism takes this to the extreme, concentrating almost exclusively on the weird,
bizarre and personal, particularly if it concerns “celebrities” (cf. Rayner, Wall & Kruger
2001:223) It sensationalises the trivial and ignores the really “important” news, i.e. the
news regarded by serious mainstream papers as important (cf. Bennett, Slater & Wall
2006:156). But these overtly commercial newspapers touch the masses and provide
easily-digestible information and entertainment. McQuail (1994:16) surmises that
commercialization has resulted in:

A new kind of paper: lighter and more entertaining, emphasizing human interest,
more sensational in its attention to crime, violence, scandals and entertainment, and
having a very large readership in which lower-income and lower-education groups
are overrepresented.

Rayner, Wall & Kruger (2001:223) suggest that we describe a tabloid as:

A compact newspaper... designed to appeal to a mass audience. Tabloids,
particularly at the lower end of the market, are associated with sensationalising the
trivial event rather than with comprehensive coverage of national and international
news.

In order to discuss the content of the Daily Sun within the context of “tabloid
journalism”, it is useful to list some of the most salient features. It is important to
distinguish from the outset between outright “downmarket” tabloids (i.e. “red tops”
such as The Sun and the Daily Mirror), and the somewhat more sophisticated Daily



26

Mail and Daily Express (Rayner, Wall & Kruger 2001: 23). These papers have different
target audiences, resulting in tabloids with a different feel, style, tone and emphasis. (In
South Africa one would have to distinguish between the Daily Sun, Sowetan and
arguably the Citizen.) Some features of the tabloids are:

Strong visuals. Tabloids typically use visually strong lay-out, i.e. big, bold headlines
(often in upper case) and strong use of pictures and illustrations (cf. Bennett, Slater &
Wall 2006:177; Rayner, Wall & Kruger 2001: 223). Given the smaller format of the
newspapers, the headlines and pictures appear even larger.

Snappy headlines. The downmarket British tabloid press is known for its snappy
emotive headlines, invariably with an intended pun (e.g. Bisch! Bash! Bosh!) (Daily
Mirror, 4 November 2005; Bennett, Slater & Wall 2006:178). Exclamation marks are
often used to heighten the impact.

Sex and sensation. Tabloid journalism aims at entertaining the lowest common
denominator, more often with exclusive disclosures of celebrities’ trivial trials and
tribulations (cf. Rayner, Wall & Kruger 2001:223). To secure exclusives, some tabloids
have huge resources available to pay for informers and/or interviews (cf. BBC News
2001). Scandals involving the pillars of society are regarded as prime material (Sarie
2004), but sports, TV and other show business celebrities provide a steady stream of
scandal, with headlines and sub headlines such as Cruel Kerry. Star confesses stealing
best pal’s lover — then taunts her over phone (News of the World, 19 February 2006).
This is a very personal type of journalism, even intrusive.

Low-grade tabloids typically run unconfirmed stories and peddle in half-truths. Stories
with sexual innuendos is often used blatantly to sell papers, but not all low-brow
tabloids follow the Sun’s recipe of topless page-three girls (cf. The Sun, 26 October
2005; (e.g. Daily Mirror, 4 November 2005; Froneman 2004).

Sport and TV. Sport and TV provide diversion to the masses and get huge coverage in
all tabloids (Chippendale & Horrie 2005:38). This provides subeditors with countless
opportunities to write eye-catching headlines such as YOU’'RE A CHEAT, DROGBA
(The Mail on Sunday, 5 March 2006) and AGONY! Smith fights for his career after
horror injuries... (News of the World, 19 February 2006).

Informal, easy to read text. Tabloids prefer shorter stories with short sentences and
short paragraphs. Slang understood by their working-class readers is often used (cf.
Bennett, Slater & Wall 2006:177-178).

Populist politics. Tabloid newspapers often shun hard politics, except when a political
figure is involved in some real or fabricated scandal. But tabloids can give a voice to
the “ordinary people” (through letter pages) and by creating moral outrage and panic
(e.g. the Daily Express with its front-page headline on 12 January 2006: How many
perverts are in our schools? and the Sun’s splash coverage of money spent on art: £9
ENOUGH TO GIVE YOU AN ART ATTACK [26 October 2005] ). Rayner, Wall &
Kruger (2001: 223) suggest that tabloids often “pander to populist opinion, e.g. by
encouraging xenophobic attitudes to foreign countries and their people”.



27

Tabloids can indeed be very patriotic. Austria’s highly popular Kronen Zeitung
combines “bare-breasted pimps, lowbrow cartoons, and opinion in thyme” with

an almost dadaist collage of stories fanning fears that Vienna is being swamped by
undesirable refugees, editorials tinged with anti-Semitic innuendo, and articles
trivializing the Holocaust (Wise 2002).

In Britain the Daily Express and Daily Mail are both politically and socially
conservative, but eschew the sex-scandal fare of, e.g., the Sun (cf. Glover 2005;
Chippendale & Horrie 2005:28-29). Notably the Daily Express launched a television
advertisement campaign highlighting its stand on “real values” regarding tradition,
progress, good manners and its stand against anti-social behaviour (Daily Express, 12
January 2006).

Tips on getting on with life. Populist tabloids are geared to improving readers’ lives
and provide tips on topics such as dieting (Daily Mirror, 4 November 2005), abortion
(Daily Mail, 17 February 2006), careers (Daily Mail, 19 January 2006), and
relationships (Daily Express, 12 January 2006).

From the above we can conclude that tabloids indeed differ in execution, but they are,
broadly speaking, newspapers with populist appeal and a certain style and content. The
question remains: What are the unique ingredients of the South African Daily Sun, if
any?

RESEARCH METHOD

In order to ascertain what the unique content of the Daily Sun is and how it compares
with the above generalised characteristics of the tabloid press, two weeks’ issues of the
Daily Sun were qualitatively analysed, i.e. ten consecutive issues (19 July 2004 to 30
July 2004). This was done in order to provide a valid sample of the journalism produced
by the Daily Sun’s editorial staff, which could be analysed and described contextually
with reference to the broad framework discussed above. The analysis of the papers is
supplemented by comments offered by other analysts.

As the main objective was to get a feel for the editorial mix, not every item is described
or analysed. Given the exploratory nature of this project, the analysis was done to
specifically determine:

 if the front-page reflected a tabloid-style, populist news agenda;

* how it was presented (size and nature of headlines as well as photos);

» if and to what extent the inside pages were an extension of the front-page agenda;
* what prominence was given to sports and TV;

» if the text was written in an easy, punchy style; and

 if the paper provided self-help advice and/or services to readers.



28

THE DAILY SUN’S FORMULA FOR SUCCESS

Media analyst Anton Harber (2004) has described the Daily Sun as a “raunchy, crude
tabloid, filled with stories of two-headed babies, people falling into pit latrines and very
little politics”. But he added that there are some “surprising things about it”. This
impression supports publisher Du Plessis’ claim that the Daily Sun is a “carefully
planned mix of so-called sensation and an effort to compensate for what our readers
missed out on in their school years” (Beeld 2005). The following analysis will give an
indication if these impressions and claims are accurate.

From the analysis the following front-page lead stories emerged (headlines written in
upper case or lower case as in the paper):

e  ANOTHER SOCCER SHOCKER! (19 July)

Allegations of theft against a top soccer official were reported. This reflected the
importance of working-class black South Africans’ favourite sport. Next to the lead was
a photo of a (black) South African who had won the Miss Deaf World 2004
competition.

e  BITTEN TO DEATH IN SEX ORGY! (20 July)

Two men and a woman beat up the victim after a “group-sex orgy”. He was also
throttled and bitten by the woman — which explains the somewhat erroneous headline.
The front-page also carried a story on an alleged bid to unseat the CEO of the
Professional Soccer League.

e  KNOZA: DON’T BLAME ME (21 July)
This was another soccer story, a follow-up on the previous day’s second lead.

*  HIGH VOLTAGE HORROR! (22 July)
Ten security men “cruelly burned” after a steel scaffold hit power lines.

. The story that should shame SA! (23 July)

A 17-year old boy alleged that he killed his younger brother to save him from having
to go days without food. The intro stated: “Anger and concern swept the country...”
over the killing.

. HAVE THEY NO SHAME? (26 July)

“Thugs have vandalised a cemetery, destroying the tombstones of family ancestors,”
the intro stated.

. Soccer uproar! (27 July)
Several stories, including two concerning money, were rolled into one for the lead.



29

. WHOSE WIFE ARE YOU? (28 July)

The subheadings warned: Check up! You could be married to an alien. The latter
referred to foreigners who were fraudulently married to South African women without
their knowledge.

. GRANNY DIES OF SORROW (29 July)

The intro stated: “Granny’s body trembled in a last terrible dance of death as the rope
slowly strangled her.” The granny hanged herself, but the report added that she “also
died of sadness...”, opening the door for the somewhat misleading headline.

e SICK! (30 July)

This was a hard news story on what was labelled South Africa’s “healthcare crisis”.
Subheadings added: Doctors and nurses quitting; Non-private patients lose out (i.e.
ordinary people who have to make use of state health services); Water and power cuts
loom; Waiting time getting longer; More HIV and TB infections.

Three of the ten headlines thus focussed on soccer, while sex and personal tragedies
made up the bulk of the other headlines. This is typical of low-grade tabloids,
particularly the half-truths of the headlines BITTEN TO DEATH IN SEX ORGY! And
the very personal GRANNY DIES OF SORROW. The dimension of horror came to the
fore in the story headlined HIGH VOLTAGE HORROR! Note in many instances the use
of an exclamation mark, in step with the over-the-top approach adopted by tabloids. But
the Daily Sun shuns the clever puns associated with British tabloids.

The story on marriage fraud got an typical tabloid treatment: WHOSE WIFE ARE
YOU? Thereby female readers were drawn into a hard-news story in a very personal
way. Likewise the headline SICK! drew the reader into a hard-news story (on the crisis
in heath services). These two stories indicate that the Daily Sun was not shy of running
with some hard news, but they treated it in a way which probably made it more
interesting for their particular readership. It is clearly populist and aimed at creating
moral outrage. A few graphic pictures of dead or mutilated people were published (e.g.
front page, 26 July), in step with some tabloids’ focus on the gruesome.

Each issue had approximately six inside news pages, including one devoted to African
and world news. Prominent news stories included: Drunks drive residents mad (19
July); Massive tavern shut-down (20 July); Baby dies at creche (23 July); Family left
with nothing (23 July); Jailbird ex guns down mom-to-be (26 July); and Task team to
probe corruption (30 July).

The Daily Sun also carries a pull-out sports section which concentrates very strongly on
the major sports supported by the black working class: soccer, as well as horseracing.
Cultural and TV news is catered for in another pull-out called the Sunbuzz, while a
weekly motoring page, a lively readers’ letters page, horoscope, crosswords puzzle,
Lotto news and diverse other features make up the package. The newspaper carried no
daily opinion-editorial page, but occasionally published a brief DAILY SUN SAYS



30

comment piece (e.g. 27 July). Unlike its older sister, the Sunday Sun, no page-three pin-
up girl is published, in step with Du Plessis claim that the Daily Sun was “far more
conservative in some areas (than British tabloids) and far less in others” (Barron 2004).

The paper can thus be described as a very lively mix of news and features, all
specifically selected to fulfil the mostly unintellectual information/entertainment needs
of its chosen target market, namely “the (black) guy in the blue overall” (Du Plessis
2005). Bloom (2006) describes this (successful) focus on the neglected black worker as
follows:

This focus on an individual, on a particular South African who for centuries has been
nameless and ignored, is way more than metaphorical. The Daily Sun editorial
charter is driven by a long and growing list of things that matter to this person. And
if there is one secret to the paper’s record-smashing sales growth, that’s probably it.

The focus on the individual has a very personal dimension in the form of advice
columns as well as other items which can be placed under the general rubric of
developmental journalism, i.e. journalism aimed at the political, social, cultural and
economic upliftment of the general population. The paper’s appeal has been enhanced
by regional editions with local news.

Publisher Deon du Plessis rightly insists that the Daily Sun is not a replica of the British
tabloid press. A less conservative aspect of the Daily Sun includes its frequent
references to witchcraft. “The Sun in Brittain would poke fun at that. We wouldn’t
because that’s part of the society we serve” (Barron 2004). A number of items were
identified in the ten issues supporting Du Plessis’ remarks, e.g.:

Witch axed to death (19 July);

Evil fire follows family (20 July);

The witch is back, and she wants her snake! (20 July); and
Murder suspect: she was a witch (30 July).

While attention is given to witchcraft and the paranormal, the paper carries a daily verse
from the Bible and devoted a page to this question posed by a reader:

How can I be born again? (22 July).
The paper also awarded a prize to a letter arguing:
Sex is worth waiting for (22 July).

This is a conservative dimension not usually associated with tabloids, but not without
precedent.

Articles helping readers to get more from life (i.e. “developmental” news) do get
frequent space. Stories such as Don't be mean, be clean (21 July) and What the RAF
(road accident fund) can do for you (22 July); Go for prostate cancer test (23 July); and
Kids jabbed for polio (27 July) are supplemented by the Sun Solutions, SunDefender



31

and other columns. These items correlate with those found in some (but not all) British
tabloids and is part of a very calculated recipe (Coetzer 2004).

As Du Plessis points out, many of the Daily Sun’s detractors, when talking about its
high content of sex, violence and, at times, the bizarre, are only looking at the front
section of the paper — not the bulk of the newspaper, which is devoted to what can
loosely be termed life skills, usable information and more.

This section of the paper could also be described as useful “get-on-with-life
information for an emerging lower-middle class” (Harber 2004).

The Daily Sun thus provides its readers with a very comprehensive package, excluding
longer reportage and opinion pieces. Serious political reporting and anything with a
party-political flavour are shunned, although it could rightly be argued that it focuses
on real problems at grassroots level. As Harber (2006) opined:

If you look at the Daily Sun, it has no conventional politics, in the sense of party or
parliamentary activity. It is not filled with the pronouncements of politicians and
officials. It is filled, however, with the pictures and voices of ordinary township folk
who are not often represented in our media.

Whatever criticism may be levelled at the Daily Sun, the above analysis (and Harber’s
comments) contradicts the remark by Davis (2004) that “... (South African) tabloids
offer very little useful news or information”. The Daily Sun’s news coverage may be
biased against major news as perceived by other more serious dailies, but it does give
a brief overview of major news.

However, in many other instances the Daily Sun is typically tabloid: its focus on
gruesome, sometimes bizarre news, its shocking headlines; the shunning of important
news in favour of the trivial; the punchy, personal style aimed at drawing the reader into
the story on an emotional level; the very strong emphasis on sports of interest to black
working class readers (soccer and horseracing); and the recurrent references to witches
and the evil aims the paper squarely at the lower end of the black market. Most
importantly the English used is simple and devoid of jargon which would not easily be
understood by its readers.

CONCLUSIONS

The Daily Sun provides an easy, even entertaining read for readers with a low literacy
level. As such they are expanding the readership base of South African newspapers.
After the first five to seven news pages, which can be termed lowbrow but not without
any substance, the paper surprises with its useful content. The newspaper is visually
bright and the style racy, but chooses to be relatively conservative in some respects, e.g.
the lack of pin-up girls. The paper also chooses to highlight constructive letters,
particularly those that take a strong moral stand. Most sentences and items are short,
keeping the readers’ literacy in mind. It is indeed a paper for “the (black) guy in the blue
overall”, as emphasised by Du Plessis (2005).



32

By ignoring formal politics to a large extent, it turns away from past conflict politics
and looks at the future — a future which demands that each individual must make the
best of life. It is not overawed by the glamour and riches of the new (black) ruling elite
and focuses on ordinary (black) people who have yet to experience the fruits of the
political liberation. As such the Daily Sun caters for people who are not quite in the
mainstream. They inhabit a world in which traditional African beliefs regarding
witches, evil spirits and demons are very real.

While serious ethical questions can be addressed at certain aspects of the Daily Sun
recipe, its circulation figures and huge personal response by readers indicate that it has
become a media home to a group of people at the fringes of society. The Daily Sun is
in many respects a typical populist tabloid, but it deviates to some extent from the
recipe employed by other tabloid publishers. The Daily Sun has thus given a new
dimension to tabloid journalism, thereby challenging us to revisit preconceived views
of this genre. More importantly, it has created a new public sphere where a section of
the population has found a place where the “exchange of information and views on
questions of common concern can take place so that public opinion can be formed”, as
Dahlgren (2002:195) summarises Habermas. This places a heavy responsibility on the
publishers.



33

REFERENCES
Barron, C. 2004. So many questions. Sunday Times, 27 June 2004.

BBC News, 2004. Profile: Piers Morgan.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk news/3713857.stm. Accessed on 28 March 2006.

BBC News. 2001. Max Clifford. Behind the headlines.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk news/1485789.stm. Accessed on 28 March 2006.

Beeld, 15 April 2005.

Bennett, P., Slater, J. & Wall, P. 2006. A2 media studies: The essential introduction.
London: Routledge.

Berger, G. 2001. Deracialisation, democracy and development: Transformation of the
South African media. In Tomaselli, K. & Dunn, R. (Eds.) Media, democracy and
renewal in Southern Africa. Denver: International Academic Publishers.

Berger, G. 2005. SA’s tabloids rise in the ranks of journalism. Mail & Guardian, 20
July 2005.
http://www.mg.co.za/articlePage.aspx ?articleid=245896 &area=/insight/insight _conv
erse/. Accessed on 20 March 2006.

Beukes, W.D. (Ed.) 1992. Oor grense heen. Op pad na ‘n nasionale pers 1948-1990.
Cape Town: Nasionale Boekhandel.

Bloom, K. 2006. War talk. The MediaOnline, 28 March 2006.
http://www.themedia.co.za/article.aspx ?articleid=246620&area=/media_insightcover
stories/.Accessed on 28 March 2006.

Burns, Y. 1990. Media law. Durban: Butterworth.

Chippendale, P. & Horrie, C. 2005. Stick it up your punter! The uncut story of the Sun
newspaper. London: Pocket Books.

Coetzee, D. 2004. The Sun rises daily. Fair Lady, December 2004.

Dahlgren, P. 2002. The public sphere as historical narrative. In McQuail, D. (Ed.)
McQuail’s reader in mass communication theory. London: Sage.

Daily Mail, 17 February 2006.

Daily Mail, 19 January 2006.

Daily Mirror, 4 November 2005.

Daily Sun, 1 July 2002.

Daily Sun, 19-30 July 2004.

Daily Express, 12 January 2006.

Davis, A. 2004. A titillating trend. The Media, September.



34

Diederichs, P. & De Beer, A.S. 1989. Newspapers. The fourth estate: A cornerstone of
democracy. In De Beer, A.S. (Ed.) Mass media. Towards the millennium. Pretoria: Van
Schaik.

Du Plessis, D. 2005. Speech delivered at the annual conference of the SA
Communication Association, Pretoria, September 2005.

Du Plessis, T. 2005. Om die ponies te ry of nie. Rapport, 24 April 2005.

Froneman, J. D. 1995. Mediatransformasie: ons almal se kans. Word & Action, Summer
1995.

Froneman, J. D. 1997. Mediatransformasie dek tafel vir nuwe joernalistiek.

Literator, 18(3).

Froneman, J. D. 2004. Son sak oor moraliteit en gehalte. Die Kerkbode, 10 September: 13.
Froneman, J.D. 2005. Die geel gevaar. Beeld, 21 April 2005.

Froneman, J.D. 2006. Expanding the zones of free public discourse in post-apartheid
South Africa,1990-2005. Unpublished paper to be presented at conference “Modern
mass media and public sphere: New challenges and opportunities for democracy”,
Moscow, Russia, June 13-16.

Giliomee, H. 2003. The Afrikaners. London: Hurst & Company.

Glover, S. 2005. Desmond’s golden goose could easily become a dead duck. Media
Weekly, The Independent, 24 October 2005.

Grogan, J. & Barker, G.1993. Media law. To tread cautiously on different beats. In De
Beer, A.S. (Ed.) Mass media for the nineties. Pretoria: Van Schaik.

Hachten, W.A. & Giffard, C.A. 1984. The press and apartheid — repression and
propaganda in South Africa. University of Wisconsin Press: Wisconsin.

Harber, A. 2004. Vibrant media 10 years into freedom. Sunday Times, 22 February
2004.

Harber, A. 2006. Of rags and riches. The Harbinger, 11 March 2006.
http://www.big.co.za/wordpress/2006/03/11/of-rags-and-riches. Accessed on 27
March 2006.

Hiebert, R.E., Ungurait, D.F. & Bohn, T.-W.1991. Mass media VI. New York: Longman.

http://www.sociologie.be/tijdschrift/jrg/abs/abs2002-34-5.htm. Accessed on 27 March
2006.

Louw, P.E. 1993. South African media policy. Bellville: Anthropos.
Malan, P. 2004. Die geel pers is hier! Rapport, 31 October 2004.
McQuail, D. 1994. Mass communication theory. London: Sage.




35

Media24 News. 2004. ...and the Sun titles sizzle. April 2004.
Moodie, G. 2005. Tabloid war. Sunday Times Business Times, 17 July 2005.

Naudé, A.M.E. & Froneman, J.D. 2003. Trends in news agenda setting by the Sunday
Times and Rapport during 2000. Ecquid Novi, 24(1):84-98.

News of the world, 19 February 2006.

Ramguthee, B. 2006. Letter from the editor.
http://www.thepost.co.za/index.php?fSectionld=729&£Setld=355. Accessed on 26
March 2006.

Rayner, P., Wall, P. & Kruger, S. 2001. Media studies: The essential introduction.
London: Routledge.

Sarie, 2004. Ponie-pers & paparazzi. November.

Shevel, A. 2005. The more sex and scandal the better, say SA readers. Sunday Times
Business Times, 1 May 2005.

Sunday Sun, 1 August 2004.

Teer-Tomaselli, R. & Tomaselli, K. 2001. Transformation, nation-building and the
South African media. In Tomaselli, K. & Dunn R. (Eds.) Media, democracy and
renewal in Southern Africa. Denver: International Academic Publishers.

Thale, T. 2002. South Africa’s biggest daily gets facelift.
http://www.joburg.org.za/march2002/sowetan.stm. Accessed on 27 March 2006.

The Sun, 26 October 2006.
The Mail on Sunday, 5 March 2006.

Thomlinson, J. 1997. And beside, the wench is dead. In Lull, J. & Hinerman, S. (Eds.)
Media scandals. Cambridge: Polity Press.

Tomaselli, K., Tomaselli, R. & Muller, J. 1987. Narrating the crisis. Johannesburg:
Richard Lyon and Co.

Tyson, H. 1993. Editors under fire. Sandton: Random House.

Van der Westhuizen, G. 2005. Bome bly in slag vir skinderstories. Beeld, 13 October
2005.

Whelan, C. 2005. Tabloid fever. Sowetan, 3 June 2005.
Wise, M.Z. 2002. International: Austria’s troubling tabloid. CJR, January/February 2002.



