
75

AMERICAN PRESS REPORTAGE ON PW BOTHA’S 
ATTEMPTS AT REFORMING APARTHEID, 1978-

1989, WITH SPECIFIC REFERENCE TO THE NEW 
YORK TIMES, NEWSWEEK AND AFRICA REPORT

TA Machaba1

Abstract

Prime Minister PW Botha took over power from BJ Vorster in the midst of a strenuous period in the 
history of South Africa. The country was criticized internally and externally for its apartheid policy. In 
response to the criticism, Botha decided to introduce some reforms. This article looks at how Botha’s 
reform initiative was perceived by the American press with specific reference to the New York Times, 
Africa Report and Newsweek. Three publications were selected for the survey because the New York 
Times is critical of the Republicans and supports the Democrats. Africa Report is selected because it 
holds a liberal pro-black view and Newsweek holds a slightly conservative pro–white view. Thus, all 
combined, they are generally representative of the American view. The article will analyse how the US 
media reported and reacted to Botha’s reform policy in general and to its specific aspects. Consideration 
will also be given to language usage so as to be able to find out any hidden meanings and insinuations 
in specific words or headlines. Focus will also be put on how Botha reacted to the criticism levelled 
against him and his reform initiative by the US media. Finally attention will also be placed on how the 
American press interpreted Botha’s role as a prelude to future negotiations and the part played by his 
successor, FW de Klerk, in putting apartheid to rest.

1.	 INTRODUCTION

South Africans have written much in praise and condemnation of the reforms to 
the apartheid policy initiated by political leader PW Botha from 1978 to 1989. The 
purpose of this article, however, is to throw new light on how people in the United 
States (US) viewed Botha’s changes, by analyzing reports in the United States’ 
selected publications. The aim is also to indicate how the almost non-existent view 
ended being anti-South Africa (SA) as well as how the media contributed towards 
the change of opinion. In this endeavour, the study will specifically focus on 
commentary by the New York Times, Newsweek and Africa Report.

This article will investigate how the US media reported and reacted to Botha’s 
reform policy in general and to its specific aspects. Consideration will also be given 
to the language usage so as to be able to find any hidden meanings and insinuations 
in specific words or headlines. Finally focus will also be placed on how Botha 

1	 Department of Historical and Heritage Studies, University of Pretoria. E-mail: thatisi.machaba@ 
up.ac.za



JOERNAAL/JOURNAL 36(1)	 Junie/June 2011

76

reacted to criticism by these media and how the American press interpreted Botha’s 
role as a prelude to future negotiations and the part played by his successor, FW de 
Klerk, in finally putting apartheid to rest.

The three publications for this survey were elected because they are widely 
read in America. The New York Times is an important US daily publication and, 
therefore, is able to comment on world events promptly. This paper is critical of the 
Republican government and supports the Democrats. Newsweek, on the one hand, 
is selected because it holds a slightly conservative pro-white Republican view and 
would consequently judge Botha’s reform in line with its own principles. Africa 
Report on the other hand, is chosen because it holds a liberal Democratic pro-black 
viewpoint. Therefore, the use of the three newspapers would provide a view that 
would be “representative” of American thought about Botha’s reform initiatives.

2.	 BOTHA’S PROPOSED CONSTITUTIONAL REFORMS LED TO 
THUNDER ON THE RIGHT 

The South African Prime Minister, BJ Vorster, retired because of ill-health and on 
28 September 1978 the ruling National Party (NP) elected PW Botha to succeed 
him.2 Botha was regarded as a political mixture of pragmatism, arrogance and 
conservatism.3 He, however, stunned many and stirred optimism, when he stated 
that he considered human rights a top priority.4 Newsweek’s reaction in this 
regard suggests that it at first considered Botha as a defiant politician who would 
not deviate from the path of apartheid but now portrayed himself as a potential 
reformer. Africa Report commented that Botha was a political hawk who would not 
introduce policy changes.5 The New York Times’s staff was on strike at this time and 
could unfortunately not comment on Botha’s speech. 

On accession to power, Botha appointed a select parliamentary committee 
headed by Justice Minister, Alwyn Schlebush, to revisit the 1977 constitutional 
proposals in order to avoid dissent on this issue.6 The New York Times reported 
that Botha surprised many people by questioning the basic tenets of apartheid. He 
continuously told white audiences that “we must adapt or die” and not be blind 
to reality.7 This report mirrors the paper’s readiness to give publicity to Botha’s 
initiative and indicates his determination to proceed with reform.

2	 TRH Davenport, South Africa  A modern history (London, 1991), p. 394.
3	 H Kitchen and J Coleman-Kitchen, South Africa  Twelve perspectives on the transition (Westport, 

1994), p. 14.
4	 R de Villiers, “The turning point”, Newsweek, 9 October 1978, p. 24 .
5	 “Post-Vorster policy change unlikely”, Africa Report 23(6), November-December 1978, p. 19.
6	 Kitchen and Coleman-Kitchen, p. 17.
7	 JF Burns, “Premier stuns South Africa by moves to relax apartheid”, New York Times, 22 Novem

ber 1979, p. A2.



Machaba • American Press reportage on PW Botha’s attempts at reforming apartheid

77

The New York Times subsequently gave extensive coverage to Botha’s new 
direction.8 In 1979 it reported that Prime Minister Botha raised the possibility of 
including urban blacks into the constitutional framework. In the opinion of the 
reporter, these actions showed that Botha indeed seemed prepared to include urban 
blacks in decision making and was, therefore, a reformist. However, Botha was 
against the notion of one-man-one-vote because it could lead to power struggles, 
confrontation and finally dictatorship.9 The New York Times suggested that Botha 
seemingly accepted that eventually blacks would lead the country and that he 
needed a solution to the question of minorities. 

Botha delivered what sounded to Newsweek like a death knell to white 
privilege when he told the NP Natal provincial congress in September 1979 that 
the more blatant aspects of apartheid had to be removed to avoid racial conflict. He 
was, however, careful and stated his intended reforms in general and vague terms. 
By stating that Botha used “general and vague terms”, Newsweek suggested that 
Botha was not revealing all his intentions.10

The Schlebush Commission’s report on constitutional reforms was published 
in 1980. It recommended the establishment of three houses of Parliament for whites, 
Indians and coloureds respectively. The Senate would be abolished and replaced 
with a body called the President’s Council whose main function would be to advise 
the State President on the draft constitution. The office of Prime Minister would 
be scrapped and the powers that go with it transferred to the State President. The 
Indian and coloured chambers of Parliament were limited to their own community 
and general matters such as foreign affairs. Their decisions could be vetoed by the 
white Parliament. A Black Advisory Council, whose role would be consultative, was 
also proposed.10 The constitutional proposals, however, brought about a rift within 
the NP. This was commented on in Newsweek in a report that implied that rather 
than bring about peace in the country, the constitution would usher in divisions.11 

The final draft of the proposed charter was tabled in Parliament on 5 May 
1983 and finally approved on 9 September 1983.The New York Times informed its 
readers that the acceptance of the constitution would mark a major milestone in the 
history of South Africa because, for the first time, Afrikaner leaders were prepared 
to move away from apartheid.12 The paper regarded the proposed charter as a step 
away from apartheid.

Newsweek informed its readers that the proposed reforms did not go un
challenged, even within the ruling party. The conservatives, led by Dr AP (Andries) 

8	 A Lewis, “South Africa: In an uncertain state”, New York Times, 19 February 1979, p. A15.
9	 “South African premier asks non-white races to a national meeting”, New York Times, 3 September 

1980, p. 10.
10	 P Webb and P Younghusband, “Botha’s switch jolts the whites”, Newsweek, 3 September 1979, p. 28.
11	 R de Villiers, p. 24.
12	 J Lelyveld, “South Africa acts on a constitution”, New York Times, 10 September 1983, p. 3.



JOERNAAL/JOURNAL 36(1)	 Junie/June 2011

78

Treurnicht, Deputy Minister of Education and Training, were seen to be standing 
between Botha and reform. Newsweek also insinuated that party unity was at stake 
and that disciplinary problems would start for Botha. Botha at first threatened to 
expel any cabinet minister who would dare to cross him.13 Newsweek implied that 
Botha used threats to hold the party together and impose his will. This threat did not 
hold for long because Treurnicht was later elected leader of the NP in the Transvaal. 
His powerbase controlled as many white voters as the three other provinces 
combined. He thus became the most powerful politician in South Africa after Botha. 
In a report on these developments, the New York Times suggested that Treurnicht 
used his new position to oppose his leader. Botha was either to forgo reform or 
get rid of him.14 After a long and bitter struggle between Botha and Treurnicht, 
the Transvaal Head Committee of the NP headed by the Minister of Mineral and 
Energy Affairs, FW de Klerk, expelled Treurnicht from the party on 8 March 1982. 
On 20 March 1982, Treurnicht launched his Conservative Party (CP) and became 
leader of that party. Africa Report suggested that his expulsion from the NP was 
unexpected and that Transvaal was behind Botha.15

When the Constitution Bill was brought before Parliament for approval in 
1983, the CP voted even against discussing the new bill. The official opposition 
party, the Progressive Federal Party (PFP), abstained from voting when the bill 
was read at first. The New York Times regarded the PFP action as a surprise since 
this party was anti-apartheid. The bill was nonetheless passed. Botha’s promise to 
the white electorate that they would have a chance to vote on the constitution in a 
referendum on 2 November 1983 had already been made.16 The New York Times 
informed its readers that the electorate now had to decide whether to grant Botha 
a mandate for reform or not. Victory by Botha or the opposition would either way 
change the country. Almost 66 per cent of the electorate approved the constitution 
and thus gave Botha the mandate to continue with reform. This victory represented 
defeat to all those against reform and severely weakened the rightwing.17

The rightwing were generally seen as spoilers by the US media. The reports 
also indicate that the Americans were impressed by Botha’s decisions and the 
direction he was taking. They believed that he had undergone a metamorphosis but 
still doubted his sincerity. The media felt that the reforms did not go far enough 
since they excluded blacks.

13	 “A land slide victory for a new constitution”, Newsweek, 14 November 1983, p. 41.
14	 JF Burns, “Afrikaner tale of 2 provinces: Transvaal and Cape”, New York Times, 19 December 

1978, p. A2.
15	 “South Africa”, Africa Report 24(4), July-August 1983, p. 37.
16	 “Power-sharing in South Africa”, New York Times, 6 May 1983, p. 3.
17	 A Cowell, “South African whites approve a limited sharing power”, New York Times, 4 November 

1983, p. A6 and “A landslide victory for a new constitution”, Newsweek, 14 November 1983, p. 41.



Machaba • American Press reportage on PW Botha’s attempts at reforming apartheid

79

3.	 COLOURED AND INDIAN RESPONSES TO BOTHA’S INVITATION

Having gained white support for his reform policy, Botha now had to get that of 
the Indians and coloureds as they were to participate in the new dispensation. The 
“approval” of the black majority was also essential. After Botha had made his reform 
plans known, the coloured Labour Party (LP) in January 1983 overwhelmingly 
accepted the charter.18 Newsweek and the New York Times subsequently informed 
their readers that this acceptance was a major triumph for Botha. The Reverend 
Allan Hendrikse, leader of the party, pledged that the LP would enter Parliament 
to fight for real change and more rights for blacks.19 The above reports portrayed 
Hendrikse as a confident leader and suggested that the LP’s decision would 
bolster Botha’s plan. The acceptance, according to the New York Times, lent some 
credibility to Botha’s reform plan.20 

Botha decided that there would be no referenda for the coloureds and Indians 
on the question of the constitution and, instead, they would hold elections. The 
coloured election took place on 22 April 1984 and the turnout was low.21 The New 
York Times reported that the low turnout seemed to indicate that the bulk of the 
non-white community was “opposed or indifferent to the changes”. The LP won the 
election. The government accepted the election results despite the low turnout. To 
the New York Times, this indicated the government’s determination to forge ahead 
with its plans.22

After the coloured elections, the Indian community also had a turn to express 
themselves. The New York Times reported that the Natal Indian Congress (NIC), 
the oldest Indian political organisation in the country, and the South African Indian 
Council (SAIC), rejected Botha’s offer because blacks were being excluded. 
However, the National People’s Party (NPP) and its leader, Amichand Rajbansi, 
later decided to accept participation. Rajbansi declared that if elected to Parliament, 
he would not be prepared to serve in the Cabinet because he would find himself 
standing in self-condemnation.23 The New York Times insinuated that Rajbansi 
accepted that the new dispensation was not complete without black representation. 
The turnout for the Indian election on 28 August 1984 was also lamentable and 
undoubtedly reflected a rejection of the new order. The NNP (New National Party) 

18	 H Kenny, Power, pride and prejudice  The years of Afrikaner Nationalist rule in South Africa 
(Johannesburg, 1991), p. 334.

19	 A Lewis, “Confident South Africa”, New York Times, 31 January 1983, p. A25 and B Levin and 
H Jensen, “Botha’s plan gets a boost”, Newsweek, 17 January 1983, p. 14.

20	 J Lelyveld, “South African offers himself in deal”, New York Times, 23 April 1982, p. A2.
21	 Davenport, pp. 434 - 435.
22	 A Cowell, “Turnout low as mixed-race South Africans vote”, New York Times, 23 August 1984, p. A4.
23	 “Botha’s power-sharing plan faulted”, New York Times, 1 August 1982, p.10 and J Leylveld, 

“South Africa Indians put Ghandi’s legacy to test”, New York Times, 27 January 1983, p. A2.



JOERNAAL/JOURNAL 36(1)	 Junie/June 2011

80

won the election. The government blamed intimidation for the low voter turn-out, 
and accepted the results as a mandate.24 The New York Times’ reporter gave the 
impression that Pretoria was determined to carry out its reform mission despite 
the wishes of the majority of the Indian population who had tacitly demonstrated 
their abhorrence of the new system by boycotting the polls. Another impression this 
report gave, was that the government regarded the low voter turn-out as a result of 
intimidation and not of voter apathy.

The New York Times reported that the South African Parliament adjourned for 
the last time as an all-white institution on 13 July 1984 because the new constitution 
had to take effect on 3 September 1984. The reporter condemned the fact that the 
“nation’s black majority” was excluded and that Indians and coloureds were given 
a “limited” role. Nonetheless, on 5 September 1984 Prime Minister PW Botha was 
elected the first Executive President of SA and he subsequently appointed Rajbansi 
and Hendrikse to his cabinet as ministers without portfolios.25 The New York Times 
reporter bemoaned the fact that the majority of the population was excluded. He 
was also careful to state that the “critics asserted that the Government’s apparent 
unwillingness to confer specific responsibility on the [non-white cabinet ministers] 
suggested that their presence was little more than token”. His choice of words may 
suggest that he merely avoided saying so himself. 

The New York Times, Newsweek and Africa Report rightly bemoaned the fact 
that the black majority was excluded from the new political dispensation in South 
Africa. However, the journalists were cautious not to criticise the government 
directly. Thus, they sometimes hid their meaning in headlines that were forthright in 
their attack of apartheid. They also reported coloured and Indian acceptance of the 
proposed order as a victory for Botha but simultaneously showed reservations with 
the new system. The reports also acknowledged that there was formidable opposition 
to the new charter and indicated that the low voter turnout was a sign of indifference. 
They also showed the determination of Botha to forge ahead despite opposition.

4.	 BLACK REACTION TO THE NEW CONSTITUTION

The proposed new charter excluded blacks and only offered them self-government 
at local level.26 President Botha informed the House that the government was 
investigating ways to satisfy black political aspirations in the homelands.27 This 

24	 A Cowell, “Turnout in voting by Indians in South Africa”, New York Times, 3 August 1984, p. A6 
and A Cowell, “Reporter’s note book: Apartheid’s new wrinkle gets a tepid reception”, New York 
Times, 1 September 1984, p. 2.

25	 A Cowell, “Non-whites in South African cabinet”, New York Times, 16 September 1984, p. 3.
26	 T Cameron and SB Spies (eds), A new illustrated history of South Africa (Johannesburg, 1986), p. 318.
27	 JJJ Scholtz, Fighter and reformer  Extracts from the speeches of PW Botha (Bureau for Infor

mation, Pretoria, 1989), p. 27.



Machaba • American Press reportage on PW Botha’s attempts at reforming apartheid

81

meant that the blacks would still not be regarded as permanent citizens in “white 
South Africa”. Many blacks rejected this state of affairs.

The New York Times spread the message that Botha’s reform plan was rejected 
by black leaders such as Bishop Tutu, who as Secretary of the South African 
Council of Churches (SACC) represented millions of blacks. Tutu argued that 
Botha was only “applying an inhuman system humanely”.28 Newsweek also alleged 
that few blacks were satisfied with the status quo. Nthato Motlana, a prominent 
Soweto civic leader, was more forthright by putting forward the demands of blacks. 
(Soweto is a sprawling township of more than one million inhabitants.) He charged 
that blacks needed a total structural change, equality before the law, a constitution 
that guaranteed everybody fundamental human rights, and a vote.29 To justify 
the allegation that blacks were dissatisfied with the new dispensation, Newsweek 
quoted leaders such as Motlana verbatim. This was presumably also to veil its own 
scepticism of Botha’s intentions.

On 8 May 1980, the New York Times reported that Botha had announced that 
the government would amend the constitution to give blacks an advisory role in 
the making of the country’s charter. The reporter stated that this announcement 
represented a deviation from the policy of separate development propounded by 
the NP for decades. This proposal did not grant blacks direct representation in 
Parliament, as they demanded. The paper charged that Botha rejected the popular 
black demand of a one-man-one-vote because he felt that such a system would 
lead to a domination of the minorities by the blacks.30 The editor commented that 
Botha seemed to be back-tracking on his earlier pledge to bring blacks to a position 
of more political and economic influence.31 The above editorial demonstrates that 
its reporting on apartheid was now forthright. It also reveals that the criticism of 
Botha’s initiative was becoming the paper’s policy towards his proposed reforms to 
the apartheid system.

In 1981 Tutu wrote in Africa Report that black hopes ran high when Botha 
came into power and warned whites to adapt or die. Two years later, he lamented, 
Botha’s reformist rhetoric had not been transformed into reality. Tutu urged Botha 
to be bold and decisive in his endeavours. Furthermore, Tutu made it known to 
Botha that blacks wanted a total overhaul of the political situation.32 The US media 
gave opportunity to those opposed to apartheid to air their views and supposedly 
also to give their US readership the other side of the story, so to speak. The fact that 

28	 JF Burns, “Premier stuns South Africa by moves to relax apartheid”, New York Times, 22 
November 1979, p. A2.

29	 S Strasser et al., “Cracks in apartheid”, Newsweek, 29 October 1979, pp. 13-14.
30	 JF Burns, “South Africa giving blacks a state role”, New York Times, 9 May 1980, p. A6. 
31	 “Reform South African style”, New York Times, 21 May 1980, p. A34.
32	 D Tutu, “The future of South Africa”, Africa Report 26(5), September-October 1981, pp. 4-5.



JOERNAAL/JOURNAL 36(1)	 Junie/June 2011

82

Africa Report gave Tutu the latitude to write this article for its readers suggests that 
the magazine supported his ideas.

In late 1983, Newsweek asked the President of the ANC, OR (Oliver) Tambo, 
his views on Botha’s promises. Tambo responded that they were “too little and too 
late”.33 Newsweek did not directly comment on Tambo’s remarks. However, the 
title to this report, namely “The whites are in for a rude shock”, implied that the 
magazine regarded Tambo’s rejection of Botha’s intended reforms as something that 
would surprise white South Africans only. Since blacks would not be “shocked”, 
this would furthermore imply, in the opinion of Newsweek, that the changes did not 
go far enough.

When the Constitution was inaugurated in August 1984, large numbers of 
blacks in the townships of Sebokeng and Sharpeville took to the streets in protest. 
They fire-bombed beer halls and garages that they perceived as symbols of white 
domination. The police responded with teargas and rubber bullets resulting in 
bloody battles in the streets. According to Newsweek, this deepened the credibility 
problems confronting Botha.34 The government did not take kindly to the United 
Democratic Front (UDF) fanning protests and demonstrations in the black 
townships. The Front was an all-race organisation formed in 1983 to oppose the 
new dispensation. Many UDF activists and leaders were arrested for trespassing 
various apartheid laws. Africa Report viewed this as a “major political crack down” 
by South African police. These arrests were reported to having further destroyed 
the conciliatory tone that Botha had set when he first announced his reform plan.35 

Meanwhile, the riots in the black townships spread like wild fire. To bring 
about law and order, President Botha declared a state of emergency in 36 districts 
by invoking the Public Security Act of 1953. This Act, regarded as draconian by 
Newsweek, gave greater powers to the security agencies. Newsweek compared the 
announcement of the emergency to a declaration of war.36 By implication the new 
charter in excluding blacks led to violence rather than peace.

The above US media spread a message that reform was looked at with 
scepticism by many black leaders. Interviews were especially conducted with black 
South African leaders in the American media. This was apparently in order to give 
blacks a chance to air their views with regard to the proposed order. Guest writers 
also did the same. US media were also gradually becoming vociferous and direct in 
their condemnation of apartheid. 

33	 “The whites are in for a rude shock”, Newsweek, 11 August 1983, p. 52.
34	 M Whitaker et al., “Bloody return to Sharpeville”, Newsweek, 17 September 1984, p. 17.
35	 “UDF leaders charged with treason”, Africa Report 30(2), March-April 1985, pp. 47-48.
36	 M Whitaker and P Younghusband, “Pretoria’s mailed fist”, Newsweek, 29 July 1985, pp. 12-13.



Machaba • American Press reportage on PW Botha’s attempts at reforming apartheid

83

5.	 BLACK TRADE UNION MOVEMENT CHALLENGED BOTHA

Prior to Botha’s assumption to power, strikes by blacks were prohibited by the 
Native Labour Act of 1953.37 The Act did not legally recognize black trade 
unions nor prohibited them. By 1979, there were 27 black trade unions operating 
illegally.38 The New York Times reported that on assuming power, Botha appointed 
the Wiehahn Commission to investigate labour and industrial relations. Botha’s 
advisor, Nicholas Wiehahn, headed the panel. Blacks were not represented on this 
commission. On 1 May 1979, the panel recommended changes in South Africa’s 
labour laws including the granting of union rights to blacks. White trade unions 
would not be compelled to accept black members. The recommendations also 
included the abolition of job reservation that set aside certain skilled jobs for whites 
and denied blacks apprenticeship rights. Furthermore, the New York Times warned 
that the South African government’s moves would be closely monitored by foreign 
conglomerates including those from the US.39 This implied that the newspaper was 
suspicious that the recommendations may not be put into effect. 

The government adopted the commission’s proposals and consequently passed 
the Industrial and Conciliation Act of 1979. Many blacks according to Newsweek 
could not believe the new direction taken by Botha. Newsweek further commented 
that many blacks were suspicious but felt that barriers were being broken. Newsweek 
informed its readers that on the one hand, the Federation of South African Trade 
Unions (FOSATU), the largest black trade union, and the Trade Union Council of 
South Africa (TUCSA), regarded the new Act as a recipe for confrontation. On the 
other hand, white trade union leaders were bitterly opposed to this legislation and 
feared that its application could lead to employers replacing whites with cheaper 
black labour. Pretoria hoped that the legislation would demonstrate to the world that 
it was serious about reforming apartheid. Furthermore, Newsweek claimed that this 
move would also gain South Africa investor confidence. Finally, Newsweek stated 
that the relaxation of labour laws would buy the white minority government a little 
more time.40 This implied that apartheid would eventually come to an end. 

The New York Times on 27 September 1979 warned that black trade unions 
would be under strict government scrutiny and risk losing their new status if, in the 
eyes of the authorities, they become too militant. The paper, nevertheless, regarded 
the move as a real change from apartheid. The question, according to the editor, 
was whether the black majority and outside world would be convinced that political 

37	 BJ Liebenberg and SB Spies (eds), South Africa in the 20th century (Pretoria, 1993), p. 324.
38	 L Thompson, A history of South Africa (Johannesburg, 2001), p. 224.
39	 JF Burns, “Altered South Africa union laws could aid blacks”, New York Times, 2 May 1979, p. A6.
40	 P Webb and H Gibson, “South Africa’s break for blacks”, Newsweek, 14 May 1979, pp. 32-33 and 

“Critics condemn South Africa’s toned down labour reforms”, Africa Report 24(4), July-August 
1979, p. 24.



JOERNAAL/JOURNAL 36(1)	 Junie/June 2011

84

and economic changes could take place peacefully. The paper abhorred the fact that 
racially separate unions were still the norm. The editor charged that South Africa 
deserved encouragement along the road to reform.41 This implies that the editor saw 
the changes as part of other reforms that still had to be implemented. 

The New York Times reported that black labour unions combined to form the 
largest trade union federation in South Africa. This federation, launched in Decem
ber 1985, was called the Congress of South African Trade Unions (COSATU). 
In the reporter’s view, this union immediately became the most imposing black 
organization ever founded in the country.42 According to both Africa Report and 
the New York Times, COSATU adopted an overtly radical political stance. At its 
inauguration rally, its President, Elijah Barayi, stated that the unions’ major function 
would be to “organize and educate the black masses not just on wage and bread-
and-butter issues but on broader political issues too”. Barayi called on Botha to 
resign and make way for the life imprisoned ANC popular leader, Nelson Mandela, 
and vowed that COSATU would one day rule the country. Africa Report and the 
New York Times viewed Barayi’s challenge to Botha as a sign of black impatience 
with the pace of reform.43 COSATU seemed to regard itself as a government-in-
waiting, albeit, in alliance with the leadership of the ANC.

Demands for change also came from businessmen. Africa Report claimed 
that in 1979 Botha scored a major victory when he convinced business leaders 
to accept his reform programme. The plan was also to increase the free hand 
companies enjoyed in the free market system.44 Later business indicated that it was 
not satisfied with the pace of reform and thus Botha convened another meeting. 
Africa Report commented that Botha informed this gathering that change in labour 
relations was the only alternative to revolution. After the convention, Africa Report 
disclosed that Mike Rosholt, head of Barlow Rand, a giant business group, summed 
up the frustrations of the businessmen about the slow pace of reform. He charged 
that business did not believe, as the state appeared to, that the time for change was 
unlimited.45Although Africa Report did not comment on this, the publication of this 
report in itself suggested that it agreed with Rosholt.

In 1986, according to Africa Report, the South African Consolidated Chamber 
of Commerce (FCI) published a business charter binding its members to universal 

41	 “A step forward in South Africa”, New York Times, 27 September 1979, p. A18.
42	 S Mufson, Fighting years  A black resistance and struggle for a new South Africa (Boston, 1990), 

p. 139.
43	 “Black workers draw battle plans to challenge Botha”, Africa Report 31(1), January-February 

1986, pp. 31-32 and A Cowel, “Pretoria unions back divestment”, New York Times, 5 December 
1985, p. 1.

44	 B Naude, “Where is South Africa going?” Africa Report 30(3), May-June 1985, p.6.
45	 “South African businessmen impatient at slow pace of reform”, Africa Report 27(1), January-

February 1982, p. 23.



Machaba • American Press reportage on PW Botha’s attempts at reforming apartheid

85

human rights and outlining the role of business in pressing the government for 
change. In this report, JC van Zyl, the Chairman of FCI, alleged that the change 
that was taking place in South Africa was a result of pressure from the black 
townships. He argued that if black political aspirations were not addressed, blacks 
would be compelled to use industrial relations to vent their anger. The FCI urged 
Botha to among others negotiate a dispensation of genuine political power sharing 
with all accepted leaders.46 Africa Report commented that the steps taken by 
business indicated its true concern about the state of affairs. Business’ demands to 
government indicated that businessmen had become more militant.

The New York Times welcomed the changes introduced into the labour 
market. It further regarded the changes as more than it had anticipated and hoped 
for. However, the paper warned the South African government that foreign and 
domestic conglomerates would monitor the situation closely. Newsweek on the other 
side, regarded the changes as a time buying tactic and blamed the labour unrest for 
them. Africa Report, contrary to the other two media, seemed to view the reforms 
as significant and a commitment to non-racialism. 

6.	 REFORM OF BLACK MOVEMENT

The Botha-led government also introduced reform with regard to the regulation of 
the movement of blacks in the country. Black movement was traditionally controlled 
by means of pass laws. The pass book was an identification document that every 
black person above the age of 16 had to carry with him or her and which had to 
be produced on demand by a police officer. On 23 July 1979, the New York Times 
communicated that despite rigorous application of the pass regulations, many blacks 
were “illegally” moving into the white areas from the reserves in search of jobs. In 
1979 the Minister of Cooperation and Development, Piet Koornhof, allowed those 
blacks who had been employed in a white area for more than three years or one year 
by a single employer to remain in the urban areas. Koornhof also promised urban 
blacks political rights. The New York Times welcomed these changes and promises 
as a sign of goodwill.47

The Riekert Commission that Botha had appointed upon taking power in 
1978 to investigate, among others, conditions for the employment of black workers, 
submitted its report in 1979.48 This Commission, in the opinion of Africa Report, 
called for greater freedom of movement for black workers. Among others, it 
recommended that urban blacks had to be accepted as permanent residents of the 

46	 JC van Zyl, “Business bears down”, Africa Report 31(2), March-April, p. 5.
47	 Ibid., pp. 65-66. 
48	 JF Burns, “ Partial relaxation of South Africa’s pass laws generates some goodwill but further 

divides blacks”, New York Times, 23 July 1979, p. A9.



JOERNAAL/JOURNAL 36(1)	 Junie/June 2011

86

cities.49 On 1 November 1980, the New York Times published a documentary report 
in which it stated that Pretoria had issued a package of legislation to ease restrictions 
on blacks living in the urban areas. The paper claimed that the proposed legislation 
would promote freedom of movement for many blacks but simultaneously hinder 
the migration of homeland blacks to the cities. The introduction of this law, 
according to the New York Times, marked the beginning of an irreversible process 
of the easing of restrictions on blacks.50

On 2 February 1980, the New York Times reported that in another effort to 
ease the lives of urban blacks, Koornhof announced to Parliament that the cities 
of Pretoria and Bloemfontein would experiment with dropping the 72-hour limit 
imposed on blacks visiting an urban area where they did not live. If successful, 
the plan would be extended to other cities. The New York Times alleged that the 
72-hour limit was one of apartheid’s most dreaded laws.51 This report suggests that 
the correspondent hated the restrictions placed on blacks in the white cities. On 12 
September 1985, the New York Times informed its readers that Botha had declared 
his intension to restore South African citizenship to homeland blacks who would as 
such have dual citizenship. The paper hoped that ultimately there would be a single 
citizenship for all South Africans.52 Botha’s plan was not detailed and left many 
people guessing. The granting of citizenship to homeland blacks, would also entitle 
them to South Africa’s identity documentation. 

According to the New York Times, Botha ended the enforcement of the pass 
laws on 18 March 1986. Blacks that had been incarcerated for pass law offences 
and those awaiting trial for such, were to be immediately set free. Botha also 
decreed that the reference books carried by blacks would be abolished and that a 
new standard identity document would be issued in July 1986. Bishop Tutu, who 
had recently been elected Archbishop of Cape Town, gave Botha a conditional 
praise for the step he had taken. He cautioned, however, that “there [was] no sting 
at the tail”. Many blacks, in the paper’s opinion, were sceptical about Botha’s move. 
The paper also charged that the rescinding of pass law control was again a sign 
to Western banks to reschedule part of South Africa’s foreign debt. The New York 
Times thus implied that Botha was taking this step in order to appease the West as 
well as blacks in South Africa.53

The New York Times hailed the abolition of the pass laws in its editorial 
on 26 April 1986. It regarded this as “a tangible step away from state sponsored 
racism” that divided the nation. The editor criticized the former pass legislation 

49	 J Seller, “A government against the world”, Africa Report 24(5), September-October 1979, p.13.
50	 J Lelyveld, “South Africa easing curbs”, New York Times, 8 February 1980, p. A5.
51	 “Two South African cities to end a race restriction”, New York Times, 8 February 1980, p. A5.
52	 S Rule, “Citizenship plan offered by Botha”, New York Times, 9 December 1985, p. A1.
53	 EA Gargan, “Pretoria rescinds pass-law control on blacks”, New York Times, 19 March 1986, p.10.



Machaba • American Press reportage on PW Botha’s attempts at reforming apartheid

87

as having been the “most obnoxious expression of black serfdom” in South Africa 
and regarded the abolition of the restrictions as something that could ease racial 
tensions. The editor also warned that as long as blacks did not have political say, 
they would not be grateful for piecemeal changes. Finally, the editorial articulated 
that the repeal of the pass laws were evidence that apartheid, albeit in a small way, 
was being dismantled.54 From this editorial, it is clear that although the New York 
Times expressed jubilation at the rescinding of the pass legislation, and regarded it 
as a forward movement in racial relations in South Africa, the newspaper believed 
that more tangible steps needed to be taken to rid the country of apartheid. 

The American media under review lauded the repeal of the pass laws and 
regarded this as a tangible change by Botha. The New York Times further regarded 
this transformation as irreversible and encouraged Pretoria to get rid of apartheid 
in its entirety. Africa Report welcomed the rescinding of pass legislation and called 
for a greater freedom of movement and better living conditions for blacks. The 
American media accepted the abolition of the pass laws. 

7.	 US REACTION TO THE NEW CHARTER IN SOUTH AFRICA

Despite much talk about including blacks in decision taking, the Botha government 
was still adamant that the former should not participate equally with whites.55 This 
condition was not accepted by the US public and business. The New York Times 
reported that notwithstanding, the Carter administration suddenly adopted a softer 
attitude towards South Africa from October 1978. This was after the US Secretary of 
States, Cyrus R Vance, had delivered a handwritten letter to Botha from US President 
Carter. The letter, according to the report, was cautiously friendly and supported the 
new approach taken by Botha to reform apartheid. In the opinion of the reporter, the 
White House viewed its decision as tactical because it still demanded full political 
participation by blacks in South Africa and wanted to avoid hardening South Africa’s 
resolve.56 The report purported that Carter was determined to use the carrot rather 
than the stick in an effort to encourage Pretoria to continue with reform.

Republican Ronald Reagan won the US presidential elections in 1980. Africa 
Report charged that he did not have a foreign policy towards South Africa. Reagan 
responded by promptly coming out with a foreign policy termed “constructive 
engagement”. This policy advocated dialogue in order to encourage change in South 
Africa. Reagan also argued that the US could not abandon a country that stood 
by her in every war she had fought. The President’s remarks about South Africa, 
in the opinion of the reporter, led many to believe that he favoured this country. 

54	 “One step forward in South Africa”, New York Times, 26 April 1986, p. 26.
55	 L Thompson, A History of South Africa (New Haven, 1995), p. 228.
56	 JF Burns, “US testing policy on South Africa”, New York Times, 3 December 1978, p. 16.



JOERNAAL/JOURNAL 36(1)	 Junie/June 2011

88

Democratic congressman and Black Caucus member, Julian Dixon, immediately 
introduced a motion in the House barring Reagan from inviting Botha to the US 
until the latter’s government renounced apartheid.57 According to Africa Report, 
the new US foreign policy towards South Africa was not unanimously accepted by 
Americans. The President’s positive remarks about the country led to accusations 
of collusion with Botha. Pretoria’s continuous crack down on dissenters against the 
new order, according to the New York Times, prompted a wave of protest in several 
US cities. The demonstrations were also claimed to be against the constructive 
engagement policy.58 The editor insinuated that conditions in South Africa had 
reached such alarming proportions that even conservative Republicans registered 
their objection to the situation. 

	 On 6 September 1985, the New York Times announced that Reagan 
and his advisors had met to discuss how the US could use her influence to bring 
about talks between Pretoria and prominent black leaders in South Africa.59 The 
reporter insinuated that Reagan now realized the graveness of the situation in South 
Africa and the failure of constructive engagement. The administration thus noted 
that it was essential to go back to the drawing board and come up with a solution 
acceptable to all Americans.

The above reports indicate that the American government did not see eye-
to-eye with its public on the racial problems in South Africa. The media backed 
those against apartheid while Washington wanted to give Pretoria a chance. Finally, 
according to the New York Times, even Reagan lost his patience with South Africa 
and called for a policy review.

8.	 US BUSINESS AND REFORM IN SOUTH AFRICA

The presence of US corporations in South Africa was vital to the economies of both 
countries. The American anti-apartheid movement, however, started to question the 
presence of US conglomerates in South Africa even before Botha became Prime 
Minister. They believed that failure to oppose apartheid implied endorsement of the 
system. The Carter administration favoured the presence of US companies in South 
Africa. Nevertheless, the companies had to subscribe to the Sullivan Principles. The 
code was drafted by Reverend Leon H Sullivan, who was also a director of the Ford 
Motor Company. The principles were published in, among others, the New York 

57	 AJ Hughes, “Reagan’s unruly review”, Africa Report 26(3), May-June 1981, pp. 23-26.
58	 “Racing voices against apartheid”, New York Times, 11 December 1984, p. 30.
59	 B Gwertzman, “Reagan and aides review policy on South African”, New York Times, 6 September 

1985, p. A9.



Machaba • American Press reportage on PW Botha’s attempts at reforming apartheid

89

Times, and laid down standards for American corporate activity such as recognition of 
black trade unions.60 The principles were, nonetheless, condemned in South Africa. 

Bishop Tutu, the Secretary of the SACC, was quoted by Africa Report to 
have argued that the principles were largely ameliorative because they dealt with 
the improvement of an unjust and immoral system.61 Tutu implied that the Sullivan 
Code merely made apartheid better and did not attempt to get rid of it. According to 
Africa Report, the Sullivan Principles were also criticized in America, as a “public 
relations effort” by prominent African-American leaders. They argued that the Code 
could not change black working conditions in South Africa while simultaneously 
providing cash and technology to strengthen apartheid. American anti-apartheid 
campaigners encouraged US companies operating in South Africa to divest. Africa 
Report published this to indicate that Americans were dissatisfied with the low level 
of reform in the country.

The New York Times charged that the Sullivan Code did not offend South 
African laws but its customs. It refused to endorse the principles because they 
blunted demands for stiffer sanctions and benefited whites in South Africa and US 
companies 62 This paper implied that the Sullivan Code was a delaying tactic that 
did not address apartheid directly. Sullivan corroborated this, when in an Africa 
Report article, he accepted that the principles were not meant to be the total solution 
to South Africa’s problems. He challenged US companies to help change apartheid 
or leave South Africa and suggested that the principles be made compulsory for all 
US corporations involved in South Africa and be backed with, among others, tax 
penalties.63 Sullivan now realised that the Code, in its original mode, was ineffective. 

The Reagan administration believed that the Sullivan Code and the US 
companies in South Africa had taken the lead in improving the working conditions 
for blacks. This allegation was articulated in Africa Report. The State Department 
was said to have endorsed the Sullivan Code and encouraged US firms to implement 
it. The White House claimed that American companies in South Africa directly 
supported change in the country.64 Africa Report suggested that the administration 
supported the principles because they were in line with constructive engagement. 
Furthermore, the magazine claimed that Reagan did not want to “hurt” South 
Africa and believed that the country would reform its policies. In October 1986, 
the US Corporate Council on South Africa, consisting of 52 major firms, called for 
the abolition of statutory racial segregation. The New York Times insinuated that 

60	 A Lewis, “Message to Pretoria: 11”, New York Times, 29 March 1979, p. A23.
61	 “Update: South African”, Africa Report 24(5), September-October 1979, p. 38.
62	 “Doing business with racists”, New York Times, 15 June 1983, p. A26.
63	 LH Sullivan, “The Sullivan principles and change in South Africa”, Africa Report 29(3), May-

June 1984, pp. 48-50.
64	 “The Reagan administration”, Africa Report 29(5), September-October 1985, pp. 7-8.



JOERNAAL/JOURNAL 36(1)	 Junie/June 2011

90

the American businessmen’s direct involvement in South Africa’s racial problems 
indicated their concern at the slow pace of reform.65

Africa Report, Newsweek and the New York Times, were in agreement in their 
criticism of US economic ties with South Africa. They all rejected the Sullivan Code 
as half measures. The New York Times refused to endorse the principles because 
in its opinion, the Code watered down demands for more drastic action against 
South Africa. The American media were in favour of disinvestment, divestment and 
sanctions against South Africa to force the country to change its racial policies.

9.	 CROSSING THE RUBICON

After the new Constitution had come into effect in 1984, blacks in the townships 
of South Africa reacted violently as a sign of displeasure. In order to deal with 
the situation, President Botha announced a partial state of emergency on 20 July 
1985.66 The New York Times reported that the security forces were given draconian 
powers to deal with dissent and that they could not be held accountable nor be sued 
for damages arising out of their actions.67 The report painted a bleak picture about 
the South African situation and implied that Botha had reached a point where he 
believed that only brute force could quell the situation in the black townships. 

Meanwhile, in the US pressure was being exerted on President Reagan to react 
to the violence in South Africa. The American government also needed tangible 
evidence that the country was moving away from apartheid.68 The New York Times 
reported that the US government had conveyed a message to Pretoria at a bilateral 
meeting held in Vienna in August 1985 that the political climate in South Africa 
would impact badly on relations between the two countries. The New York Times 
claimed that after the meeting, US officials revealed that their counterparts had 
briefed them about South Africa’s commitment to the overall reform of apartheid. 
The South African team also indicated that a policy review would be completed 
within a short time. The paper was optimistic about the policy review and believed 
that it was in its final form and would make provision for political participation by 
blacks. It also believed that apartheid would end.69 The newspaper thus raised the 
hopes and expectations of its readers about the impending changes in the country.

65	 A Cowell, “186 US companies ask Botha to ‘lower tensions’ in schools”, New York Times, 19 
November 1985, p. A1.

66	 Davenport, p. 439.
67	 “South Africa in emergency”, New York Times, 23 July 1985, p. A26.
68	 B Pottinger, The imperial presidency  P.W. Botha the first ten years (Johannesburg, 1988), p. 405.
69	 “South Africa told unrest will affect ties to US”, New York Times, 10 August 1985, p. 1 and 

GM Boyd, “US said to tell South Africa that policies could harden”, New York Times, 11 August 
1985, p. L12.



Machaba • American Press reportage on PW Botha’s attempts at reforming apartheid

91

The world was all ears in anticipation of the new policy changes to be 
announced by Pretoria. On 15 August 1985, during an address to the Natal National 
Party’s provincial congress, with international media in attention, President Botha 
rejected the call by the US and others to give blacks a political say. He informed 
his audience that South Africa was crossing the Rubicon and thus his speech was 
dubbed the “Rubicon Speech”. This speech had been expected to include major 
changes promised to the US delegation in Vienna.70 Instead, Botha decided to play 
it his own way and ignored the speech that had been prepared for him by Chris 
Heunis, Minister of Constitutional Development, and ratified by the Cabinet.71 The 
New York Times claimed that in his speech, Botha stressed that he was unwilling to 
give in to external pressure and warned the world not to push South Africa too far. 
He accepted the permanence of urban blacks but was unwilling to create a fourth 
chamber of Parliament for them. The New York Times seemed to believe that Botha 
was willing to discuss policy with recognized “elected” leaders. The paper implied 
that he was prepared to co-opt moderate leaders and reject militant ones.72 On the 
other hand the paper created the impression that Botha was a dictator because he 
had rejected a speech prepared for him by his colleagues. The New York Times 
also insinuated that Botha’s failure to announce major reforms, as promised to 
the American delegation at Vienna, showed that Pretoria was prepared to flout the 
world and go it alone. 

Many American Congressmen, according to the New York Times, regarded 
Botha’s speech as a disappointment. Congress argued that the only option left 
for it, was to impose economic sanctions on South Africa. Senator EM (Edward) 
Kennedy called upon the Reagan administration to end constructive engagement.73 
This report implied that the New York Times maintained that Americans were 
disheartened by Botha’s failure to grab the opportunity to dismantle apartheid. 
Above all, the New York Times exposed the divergent views held by the White 
House and Congress on South Africa. The New York Times alleged that Botha’s 
failure to grant blacks political power exacerbated the black township riots which 
were beamed over the radio and television in the US. Senate was also due to vote on 
a sanctions bill which had been passed by Congress. On 9 September 1985, Reagan 
decided to steal a march on Senate and issued an executive order imposing limited 
sanctions on Pretoria. He allegedly included some of the recommendations in the 
bill before Senate, such as a ban on the sale of computers to South Africa’s security 
services. Reagan claimed that his moderate sanctions were aimed at the “machinery 

70	 Cameron and Spies, p. 319.
71	 Pottinger, p. 406.
72	 “Experts from Botha’s speech on the outlook for South Africa”, New York Times, 16 August 1985, p. A6.
73	 A Lewis, “South African President’s speech faulted by members of Congress”, New York Times, 

16 August 1985, p. A7.



JOERNAAL/JOURNAL 36(1)	 Junie/June 2011

92

of apartheid” and not the victims thereof. The New York Times criticized Reagan 
for failure to indicate how long the sanctions would apply.74 This report suggests 
that the paper was in favour of the decision taken by Congress. That is why it 
alleged that Reagan wanted to save his face by only accepting some of Congress’s 
proposals. This further implied that the New York Times believed that Reagan did 
not want to accept his wrongs publicly and indicated that the Democratic Party and 
Congress continued to advocate for stiffer sanctions against South Africa.

The Rubicon Speech elicited unanimous responses by the US media. They 
agreed that this speech stunned and disappointed the world, the media included. In 
addition, they were in favour of Reagan’s limited sanctions although they regarded 
them as too little. The media, therefore, wanted to see heavy sanctions imposed 
on South Africa as punishment for intransigence. Botha’s speech seemed to have 
created more enemies than friends for South Africa.

10.	 INTRANSIGENCE PUNISHED

After the Rubicon Speech, international opinion was that Pretoria remained 
intransigent to change. Western governments were also pressured by their subjects 
to impose sanctions on South Africa.75 Even prominent South Africans such as 
Bishop Tutu were prompted to call for sanctions against Pretoria. In doing so, Tutu, 
according to Newsweek, risked being charged with treason under South Africa’s 
Internal Security Act. Washington declared itself opposed to Tutu’s plea. Newsweek 
commented that the call for sanctions, by a moderate leader such as Tutu, meant 
that Reagan’s 1985 executive order was not enough. The magazine added that it was 
more urgent then for the US Congress to demand tougher sanctions against South 
Africa.76 This proved that Newsweek also favoured sanctions against Pretoria. On 11 
June 1986, the New York Times welcomed a report that the House of Foreign Affairs 
Committee had approved a measure to impose sanctions against South Africa. The 
bill proposed, among others, a ban on new investments in South Africa and that 
if within a year the country did not release all political prisoners, the computer 
industry would be compelled to stop all operations in South Africa.77 This report 
implied that the paper was glad that Congress was determined to force Pretoria to 
change. In another report soon afterwards, the New York Times claimed that the 
international community was also determined to punish Pretoria for apartheid.

The Eminent Persons Group, a Commonwealth delegation that tried and failed 
to facilitate talks between South Africa and black opposition leaders, according to 

74	 B Weinraub, “An executive act”, New York Times, 10 September 1985, p. A1.
75	 Kenny, p. 357.
76	 N Cooper and R Manning, “Facing a ‘catastrophe’?”, Newsweek, 14 April 1986, p. 19.
77	 NA Lewis, “House panel backs new South African sanctions”, New York Times, 11 June 1986, p. A6.



Machaba • American Press reportage on PW Botha’s attempts at reforming apartheid

93

the New York Times and Newsweek, realized that Pretoria was unwilling to take 
advice and saw economic sanctions as the only way to force her to comply.78 The 
two publications gave the impression that they supported the point of view of the 
Commonwealth. According to the New York Times, the House of Representatives 
on 18 June 1986 approved a bill which made provision for a trade embargo and 
total disinvestment by US corporations in South Africa within six months. Senate 
voted against this measure on 31 July 1986, but favoured other forms of harsh 
sanctions against South Africa. On the same day, the US and Britain vetoed a UN 
Security Council resolution to impose economic sanctions against Pretoria.79 To 
the New York Times, this indicated that the White House was still not prepared to 
punish South Africa. It also implied that the paper wanted to give publicity to the 
rift between Reagan and Congress over South Africa.

On 12 June 1986, SA President Botha decreed a nationwide state of 
emergency to deal with political dissent in the country. Newsweek blasted Botha 
for this and alleged that he only pretended to be a reformer. It criticized the decree 
as a “license to kill for the police”. The President of the ANC, Oliver Tambo, in 
retaliation, charged that 1986 would be marked by greater escalation of offensive 
action against apartheid, including mass resistance.80 Newsweek implied that Botha 
was not prepared to rescind the emergency and the ANC indicated that it was 
prepared to increase its struggle. The stage was set for further confrontation. The 
New York Times by this time alleged that the Reagan administration had started to 
review its constructive engagement policy after Botha’s state of emergency. Senate 
was also trying to formulate a sanctions bill to match that passed by the House 
on 18 June 1986. The White House requested to defer its decision until the State 
Department had synchronized its actions with some European powers.81 The New 
York Times seemed to be suggesting that by putting its foreign policy under review, 
the Reagan administration accepted that the policy had failed. It also implied that 
the US would be prepared to act in concert with other powers against South Africa. 
On 2 August 1986, the New York Times reported that Senate’s Foreign Relations 
Committee voted in favour of strong economic sanctions against South Africa. 
The measures proposed included a ban on new investments by US corporations in 
South Africa. The Senate Committee also demanded that apartheid be abolished 
within a year and that sanctions be withdrawn if Pretoria released Nelson Mandela, 
rescind the emergency, unban black political organizations and start negotiations 

78	 J Lelyveld, “Commonwealth delegates chart drive for South African sanctions”, New York Times, 13 
June 1986, p. 1 and M Whitaker, “South Africa: shifting tactics”, Newsweek, 14 July 1986, p. 37.

79	 NA Lewis, “House votes bill to cut off investment in South Africa”, New York Times, 19 June 
1986, p. 1.

80	 R Manning, “South Africa’s civil war”, Newsweek, 23 June 1986, p. 7.
81	 SV Roberts, “Senators say bill to prod Pretoria has wide support”, New York Times, 16 July 1986, 

p. A1.



JOERNAAL/JOURNAL 36(1)	 Junie/June 2011

94

with black leaders. The New York Times communicated that the proposals accepted 
by the Committee served as a clear sign to Reagan and Botha that change was 
demanded. President Reagan objected to this. The New York Times informed its 
readers that Senate in turn rejected Reagan’s objection and voted overwhelmingly 
in favour of sanctions against South Africa on 15 August 1986. The Senate Bill, 
among others, prohibited the use of US banks by Pretoria. Congress, in the opinion 
of the New York Times, was ready to override Reagan should he decide to veto the 
“Comprehensive Anti-Apartheid Bill”. The New York Times commented that Senate 
ignored the Reagan administration by voting for sanctions.82 This report implied 
that the passage of the Bill would further prove that the White House was at odds 
with the demands of the American people.

The New York Times alleged that the Republican Senator RG Lugar, Chairman 
of the Senate Foreign Relations Committee, urged Reagan to sign the Bill or be 
overridden. To the New York Times, this indicated that Senate was unhappy about 
Reagan’s policy towards South Africa, since Lugar was a senior and influential 
Republican. His remarks, in the opinion of the paper, also suggested a rift on a key 
foreign policy issue in the Republican Party. The report further strengthened the 
notion that Reagan no longer represented US public interest.83 Reagan vetoed the 
Bill on 26 September 1986. That put him on a collision course with Congress and 
on 29 September 1986, it voted to override him. The New York Times welcomed the 
override and lauded it as a major defeat for Reagan in respect of foreign policy.84

American media condemned Reagan for failure to punish South Africa for 
practicing apartheid and praised the efforts by the US Congress to impose sanctions 
on South Africa. The media under review here were jubilant that Reagan had been 
vetoed and sanctions had been imposed against South Africa. They condemned 
the constructive engagement policy and believed that only sanctions would force 
Pretoria to change from apartheid. 

11.	 LIGHT AT THE END OF THE TUNNEL

Many people, organizations and governments throughout the world urged Pretoria 
to release political prisoners and to negotiate a settlement. For a long time South 
Africa failed to heed these requests. The ANC-SACP alliance also professed a 

82	 SV Roberts, “Senate votes bill to prod Pretoria”, New York Times, 16 August 1986, p. A1 and SV 
Roberts, “House passes Pretoria sanctions; President is expected to veto bill”, New York Times, 
12 August 1986, p. A1.

83	 GM Boyd, “Lugar say’s he’s led fight to override sanctions veto”, New York Times, 17 September 
1986, p.A8.

84	 GM Boyd, “President vetoes bill for sanctions against Pretoria”, New York Times, 27 September 
1986, p. A1 and SV Roberts, “House, 313 to 83, affirms sanctions on South Africa”, New York 
Times, 30 September 1986, p. A1.



Machaba • American Press reportage on PW Botha’s attempts at reforming apartheid

95

willingness to negotiate for a new dispensation only if the banned organizations 
were unbanned, political prisoners released and apartheid removed. Pretoria refused 
these overtures alleging that it was not prepared to negotiate with communists.85

On 31 January 1985, allegedly for the first time, Botha mooted the possibility 
of conditionally releasing Nelson Mandela and other political prisoners in a report 
published by the New York Times. The condition of release was, among others, that 
the prisoners denounce violence. This condition however was allegedly rejected 
by most of the prisoners. The New York Times commented that the renunciation 
of violence on the part of Mandela would lower his status among his followers as 
someone who compromized with the apartheid government.86 The paper created 
the impression through this report, that Botha wanted negotiations only on his 
terms, and in that sense was a dictator. It, therefore, seems that the New York 
Times welcomed Mandela’s decision and that of other prisoners not to be released 
conditionally and also suggested that it held Mandela in high esteem.

Newsweek also criticized Reagan’s constructive engagement and further 
suggested an agenda for change that it recommended the US should follow. It 
suggested among other things that Reagan abandon the constructive engagement 
policy, force South Africa to negotiate with all black leaders and create and press 
tougher sanctions.87 These recommendations meant that the suggested agenda 
was the magazine’s policy towards the country. On 5 November, Govan Mbeki, 
one of the ANC leaders sentenced to life imprisonment with Nelson Mandela in 
1964, was released by Pretoria. According to the New York Times, Mbeki was freed 
on humanitarian grounds because of his age (77) and poor health.88 The New York 
Times welcomed the fact that Mbeki was freed without any preconditions. Thus this 
paper insinuated that it favoured the unconditional release of all political prisoners 
in South Africa.

While, according to the New York Times, people were anticipating Mandela’s 
release, on 14 August 1989 President Botha announced his retirement alleging that 
he was being ignored by his colleagues. The main issue, in the view of the New 
York Times, was party leader, FW de Klerk’s determination to travel to Zambia to 
meet President Kenneth Kaunda without Botha’s permission. The New York Times 
suggested that Botha left politics a bitter and lonely man. On 15 August 1989, De 
Klerk was sworn in as Acting State President of South Africa. The New York Times 
reported that De Klerk reiterated his pledge to phase out white domination and enter 

85	 Davenport, p. 437.
86	 A Council, “South Africa hints at conditional release for jailed black leader”, New York Times, 

1  February 1985, A.A7 and “Pretoria is adamant on Mandela”, New York Times, 15 February 
1985, p. A8.

87	 M Whitaker et al., “An agenda for change”, Newsweek, 16 September 1985, pp. 20-21.
88	 JD Battersby, “Pretoria frees a black leader jailed 23 years”, New York Times, 16 August 1987, 

p. A1.



JOERNAAL/JOURNAL 36(1)	 Junie/June 2011

96

into talks with blacks over the reform path.89 On 15 September 1989, De Klerk 
freed eight jailed ANC leaders and also claimed, according to the New York Times, 
that Mandela’s release was being finalized.90 The New York Times commented that 
De Klerk was magnanimous in comparison to Botha and that he was committed 
to reform.91 It implies once more that it preferred De Klerk to Botha, and that it 
believed that the former would introduce reform quicker than the latter. Indeed De 
Klerk lived up to his word and Mandela was finally released on 11 February 1990, 
and negotiations for the future of South Africa started. The reform commenced by 
Botha ended in a successfully negotiated non-racial democracy.

12.	 CONCLUSION

The New York Times, Newsweek and Africa Report all viewed Botha with scepticism 
when he came to power in 1978 because they believed he was conservative and 
would try to perpetuate apartheid. After his ascendance to power, his speeches about 
the need for reform made many to quickly change their minds about him. The US 
media began to portray him as a reformer. These speeches unfortunately resulted 
in the world turning to Botha in great expectation. When he started to introduce 
reform measures, however, the US media began to accuse him of doing too little 
and of being unwilling to change. Their reports suggested that the new Constitution 
was divisive and was therefore the cause of the violence in black townships. At 
first the US media used hidden meaning in words to condemn apartheid, but later 
became forthright. Verbatim quotes by South African anti-apartheid activists in 
criticism of apartheid were also worked into press reports in such a way as to veil 
their own condemnation.

The US media severely criticized Botha’s constitutional change for excluding 
blacks. Their condemnation went so far as to take the side of black activists in 
South Africa. Africa Report used guest writers to report on the political situation 
in the country. The majority of these guest writers were anti-apartheid campaigners 
such as Bishop Tutu. The New York Times went to the extent of justifying the 
armed struggle in South Africa by stating that blacks did not even have recourse to 
courts. Newsweek also vigorously condemned the new charter and finally proposed 
its own agenda for change in South Africa. These media also castigated their own 
government for failing to pressurise Pretoria to change.

In conclusion, one can argue that the US media failed to give Botha credit 
for his initiatives. Although he did not eradicate apartheid, he was through his 

89	 CS Wren, “Botha, rebuffed by his party, quits South Africa presidency”, New York Times, 
15 August 1989, p. A1.

90	 CS Wren, “De Klerk becomes Pretoria President”, New York Times, 16 August 1989, p. A3.
91	 P Laurence, “Opening the gates”, Africa Report 34(6), November-December 1989, pp. 23 and 25.



Machaba • American Press reportage on PW Botha’s attempts at reforming apartheid

97

dictatorial style of leadership able to push reform measures despite opposition 
thereto. Even though he left under a cloud, he had laid the foundations for further 
reform and made it easier for his successor to destroy apartheid in its entirety.


